Sonen, jag och de nya glasögonen



Senast tänkta tanke: Tänk att jag ska behöva drass med en jobbig unge bara för att jag inte har några kompisar. Mattias sitter vid sin dator med brorsan sin bredvid och jag sitter vid min med Viktor som inte alls förstår att det inte serveras mat riktigt än... (och bara för att jag skrev vad jag tänkte så kom Mattias och "räddade" mig) Lördagskväll på Hansan. Middagen med svärfamiljen är avklarad, det som återstår av de 16 portioner med raggmunk som Mattias åstakommit (stavning?) med inte mindre än tre stekpannor står och väntar på att bli lunch imorgon.

Jag stoltserar med att idag ha planterat om hälften av mina "blommor" (det låter så mycket bättre än att kalla dem krukväxter). Gav mig tom på att beskära min äldsta orkidé så jag hoppas förstås att jag inte dödat den! Jag hade en del jord kvar sedan i fjol och för att hålla reda på vilka "blommor" som fått sin årliga dos av ny jord har jag förstås fotat dem, och eftersom nästan ingenting gör mig så stolt som hur jag lyckas sköta mina växter så hamnar såklart en del av bilderna här... Det kanske låter skrytigt men jag är i övrigt medelmåttig på det mesta och har inga stora intressen så jag struntar i jantelagen för en stund och tycker själv att det är något jag lärt mig behärska riktigt bra (och att jag har druckit ett glas öl och en shot marinella gör väl att hämningarna har släppt...). Vi känner oss mycket nöjda med vårt kök så det är ju kul att det går att använda till mer än matlagning och middagsbjudningar (som omplantering)! Vad gäller planlösningen i det så känner jag att jag har skäl att stoltsera med det också, så det är bäst att inte detta inlägg blir så mycket längre nu för då kommer jag att ångra mig imorgon... Härnäst ska vattnet till Viktors mjölk micras.



Kommentarer
Postat av: always



Namninsamling - Förbjud att barn hängs ut på nätet! - Hänger du med på det här?



Jag sa att jag skulle försöka göra något åt att inte barn får hängas ut på nätet, efter det här med de mördade Arboga barnen. För det är ju inte riktigt fastställt ännu hur det gått till.



Man får bara hoppas att några tar lärdom och är lite försiktigare och framför allt tänker sig för innan de hänger ut sina oskyldiga barn som kanske inte alls hade valt att finnas på nätet till allmän beskådan om de hade någon talan.



Det här får bli det första jag gör. Det återstår väl att se hur många som är intresserad av ett sånt förbud. Hur många som värnar om barnen och deras säkerhet. Eller jag ska kanske säga, hur många som förstår vilka risker det är med att lägga ut barn i bloggar .m.m.



Allt fler föräldrar publicerar bilder på sina barn på nätet, via bloggar eller sajter som Facebook. Men många tänker inte på att bilderna kan komma att utnyttjas av pedofiler. "Ibland finns det en naiv inställning till nätet".



Allt fler mammor och pappor bloggar om sitt liv och sin vardag och var och varannan har ett facebook-konto. Med detta följer att fler bilder på barn läggs ut på nätet. Bilder som i värsta fall kan utnyttjas av pedofiler. Man tror att tar jag bort den här bilden från nätet så är den borta. Det är helt fel. Man bör vara medveten om att bilder man lägger ut på nätet för alltid riskerar att finnas kvar.

Att spara ned en bild från nätet går på ett par klick – sedan är det lätt för den som gjort det att använda bilden på ett helt annat sätt än vad man själv kunnat föreställa sig.

– Att lägga ut bilder på en blogg är ungefär som att lägga ut sitt fotoalbum på tunnelbanan. Man får fråga sig om det är något man vill?

Ju unikare bilder desto högre status, därför finns det de som "dammsuger" olika sajter i jakt på bilder på barn.



Det är ju bara att kika runt bland de kommentarer jag fått i min blogg, så förstår man kanske att det inte bara är små änglar ute på nätet. Skenet kan nog bedra! Det ska man aldrig glömma.



Namnlista att skriva på:

http://www.namninsamling.com/always1

2009-02-07 @ 22:05:49
URL: http://always-alwaysonmymind.blogspot.com
Postat av: mormor

Åstadkommit!

Va´gott med Raggmunk. Framkallar barndomsminnen tills. med "Lingongrädde".

2009-02-08 @ 08:41:04
Postat av: Sandra

Verkligen snygga glasögon, passar dig riktigt bra!



Och klart att man ska få berätta vad man är bra på. Och vara stolt!

2009-02-08 @ 11:04:19
URL: http://perfectbynature.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0