Besök i mödravården

Fick fylla i en enkät som väldigt tydligt visade brister på vad jag i min utbildning lärt mig - alla tänkbara svarsalternativ måste finnas med, i annat fall så ska ett övrigt-alternativ finnas. Denna enkät bestod av frågor med fyra alternativ på vardera kring hur nöjd jag var med servicen och rådgivningen som hälsocentralen ger. En fråga handlade om telefonköerna och en om hur snabbt man fick komma på besök, ingen av frågorna kändes särskilt relevanta för min del eftersom jag alltid får nästa besök inbokat på det förra och därmed slipper både telefonköer och vetskapen om hur långa väntetiderna för besök är - men några sådana alternativ fanns det förstås inte utan "ganska nöjd" eller "inte nöjd alls" var ungefär vad som gick att välja. Låt mig gissa att resultatet inte kommer att bli riktigt rätt då man måste blunda och peka för att välja svar.

Nog om det.

Blodtrycket hade stigit till det normala igen, runt 110/65 men järnvärdet var som väntat lågt (109) så det blir till att börja knapra Niferex nu. Alla andra värden var bra och hon lyckades sticka mig i armen på första försöket (tänker inte älta min sprutfobi men just i sådana stunder så finns den)! Min vikt har stigit ytterligare ett kilo, 62 nu, snart där jag var vid inskrivningen med Mio och snart väger jag (och lillebror) och Mio lika mycket tillsammans som jag gjorde på slutet när jag väntade Mio. SF-måttet låg på 23cm, lite lägre än medel (och lägre än med Mio), men bebisen låg "på tvärsen" vilket nog gjorde sitt till. Jag är fortfarande helt inställd på att få ännu en 4-kiloskille och vågar inte handla några kläder ens i stl 50. Ska förresten trycka texten "lillebror" på en body eftersom vi ännu inte tror oss ha hittat det perfekta namnet och för att Mio hade en "egen" body när vi åkte hem från BB, ska det vara rättvist så ska det...

Frågade BM hur det rent praktiskt kommer att gå till eftersom jag inte ska amma så nu vet jag att jag får tabletter utskrivna oavsett om jag låter honom suga av råmjölken eller inte ens det. Hon visste inte men gissade på att vi får ta med egen ersättning och flaska så det är väl säkrast att hålla sig till det, Mam´s ultivent och Nestlés mjölkersättning (Nan1) skrivs ner på listan där redan kamera, coca cola och björnoverallen bland annat står (jag älskar listor så då spelar det ingen roll att det kan vara nästan fyra månader kvar eller att jag inte ens kommer att behöva titta på listan när det blir dax att packa). Jag passade även på att fråga om hon visste något om hur byråkratin fungerar när pappan ska ta ut föräldrapenning ända från början eftersom läget är sådant i vårt fall och jag inte har så jättestor lust att köa i FK:s telefonkö. Tyvärr visste hon inte något om det och blev genast orolig över om jag inte ska kunna vara hemma och hämta igen mig efter förlossnigen - vilket jag absolut ska, men med studielån istället för föräldrapenning (och gissningsvis med en del studielitteratur i ämnet rehabilitering ur ett etiskt perspektiv att läsa en del i). Hon rekomenderade iaf FK:s infomöten så ett sådant ska vi besöka så småningom.

Har börjat med en ny (skol-)bok, Stödets betydelse, som trots att den är tryckt 2003 såg ut att vara en kvarleva sedan krigets dagar ungefär men som än så länge känns riktigt intressant! Vet inte varför jag ställt mig så skeptisk till flera av böckerna innan jag ens öppnat dem men hellre det och sedan en positiv överraskning än tvärt om! Dax att läsa lite igen då... det här blev ändå längre än väntat.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Läser också just Supported Employment-boken, bättre än den ser ut som sagt!

2008-09-15 @ 13:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0