Mattias har just lämnat mig

Han har tagit 59-hästarsbilen (en effektökning med 36% gentemot original) till Böle för att imorgon besikta ännu en av Saabarna i våra (hans) ägor, den blivande vinterbilen - för som gravid anser jag att jag minst ska ha rätt att fritt nyttja den bästa bilen och han verkar nästan tycka detsamma. Önskar givetvis att jag fortfarande kunde gå eller åtminstone cykla men i den diskussionen har ljumskarna en annan åsikt, och jag har på känn att även ryggen kommer att ta parti för den onda sidan ganska snart igen. I min ensamhet tittar jag på Design Simon och Thomas som tyvärr inte handlar om kök ikväll, eller kanske tack och lov eftersom vi nu har inhandlat det mesta och inte har råd med nya idéer.

Med den list- och planeringsmani jag ständigt drabbas av så har jag också paxat planeringen av vilken kökslåda/vilket skåp som ska innehålla vad (Mattias hade inga som helst invändningar) så jag varvar tv-tittandet med några skisser över detta, ska snart blanda in även en kopp te i simultankapaciteten.

Infann mig förresten med Mattias på ett av Försäkringskassans informationsmöten för blivande föräldrar idag. Kvinnan som föreläste läste verkligen innantill och gav bara svar på sådant som frågorna från början inte alls handlade om. Förutom vetskapen om extra pensionsrätter eller en ny jämställdhetsbonus i form av skatteavdrag, men som ändå inte gällde mig eftersom jag inte jobbat i fem år eller planerar att ta ut 60 dagars föräldrapenning efter att Mattias tagit ut 60 av sina, så är jag inte klokare än innan och vet därmed inte mer kring hur en ogift, blivande pappa kan ta ut föräldrapenning direkt efter de 10 första pappadagarna. Så ovanligt kan det väl ändå inte vara att oavsett om man ammar eller inte, avstå föräldrapenningen ända från start för att man är egenföretagare, distansstudent eller av annan anledning inte behöver vara betalt "ledig"?! Det tål att forskas vidare i, till att börja med ska Mattias få fixa ett aktuellt arbetsgivarintyg och höja sin SGI och i slutet av månaden får vi (han) skriva på faderskapet.

Vet inte hur många gånger under detta inlägg som jag varit alldeles för nära att trycka "ctrl+s"... någon har suttit lite för mycket och arbetat i word den senaste tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0