En söndag i statsmiljö

Har börjat rota i gamla sånghäften för att göra det perfekta till mammas 50-årsfest. Vill både ha gamla klassiker som "var nöjd med..." och låtar med lite mera personlig anknytning, så har någon en aning om var hela texten till Grindslanten med Sten & Stanley från -63 kan finnas? Pop dansband 3 (en bok?) är så långt jag kommit med mitt googlande. "Det var sommar och sol, lilla Lena var glad, att få komma till stranden och ta sig ett bad..." osv går iaf texten och hos mina föräldrar finns den säkert på någon gammal kasett så att jag kan skriva av texten manuellt - men jag vill ju ha den nu!

Mio har just somnat inne i sängen efter att ha ratat vagnen (samma vagn som han vagglös somnar i på dagis) och när han vaknar så blir det Brunflobesök hos Stina och Arvid, tror jag träffade Stina sist nån gång strax efter jul! Evigheter sedan! Fast när vi blivit Bölebor har jag en känsla av att alla relationer kommer att bli nästan lika sporadiska, tyvärr... Måste byta ut de sunkiga mjukbyxorna och tova ur håret innan bara.

För en vecka sedan ungefär så fick vi en ny parkeringsgranne, en mörkblå Golf-kombi med något mystiskt fastsatt med sugpropp i framrutan. En GPS visade det sig efter rådfrågning hos M. Igår när vi skulle åka till mina föräldrar så satt ingen GPS i Golfens framruta längre och det som återstod av rutan på passagerarsidan var endast smulorna av glas jag klev i.

Behöver jag berätta hur glad jag är för mitt blinkande i framrutan och mitt val att fortsätta läsa kartor och lita till den lilla gnutta av lokalsinne som ibland visar sig, för en bil med krossad ruta är inte vad jag känner att jag behöver just nu, eller någonsin. Var finns moralen? Ligger den iatt faktiskt nöja sig med att "bara" krossa en ruta och att faktiskt låta den frontlösa stereon sitta kvar?! Låt mig lyckas fostra Mio till något bättre.

Kommentarer
Postat av: Klara

GRINDSLANTEN

Det var sommar och sol - lilla Lena var glad
att få komma till stranden och ta sig ett bad.
Och hon skyndade ned som en lätt liten hind
men fick stanna - där fanns över vägen en grind.
Uppå grinden så satt där en yngling så glad.
Får jag be om en grindslant? så vänligt han bad.
Oh, jag har ingen slant - det är alldeles sant
och jag har inget annat att sätta i pant.

Då så vänligt han sa': Något måste jag ha,
men i stället för en grindslant nog en kyss jag kan ta'!
Det är riktigt och rätt, att du något bör få
jag är villig att betala med en kyss eller två.

Gossen fick sina kyssar och öppna' sin grind,
lilla Lena försvann som en virvlande vind
nedåt vägen till böljan att svalka sin själ -
att hon hittat sin gosse, förstod hon så väl.
Så hon vände tillbaka till grinden igen.
Får jag komma igenom? - Javisst, lilla vän,
jag skall öppna min grind - jag tror säkert det går,
om du bara ser till att min avgift jag får.

Då så vänligt hon sa: Något måste du ta!
Men vad kan det kosta nu då - det du ändå vill ha?
Det är riktigt och rätt, att jag något ska få.
Jag är villig att mig nöja med en kyss eller två.

Och så fick han två kyssar - men tog sig två till!
Det var dumt - ty den flickan hon vet vad hon vill.
Var så god! Ge tillbaka de kyssar du tog -
För att öppna en grind tvenne kyssar är nog.
Åh, förlåt mig, sa' gossen, jag räknade fel
och betalar tillbaka med ränta din del.
Ja, så fick hon tillbaka de kyssarna två
och den tredje blev räntan som hon skulle få.

Då så vänligt hon sa': Du är ärlig och bra
och i stället för en grindslant hela mig du kan ta!
Det är riktigt och rätt, att jag något bör få.
Man ska inte bara kyssas - vi till prästen ska gå.

2008-05-04 @ 15:25:00
URL: http://imissyouimpregnant.blogspot.com
Postat av: Klara

(Det tog två minuter.)

2008-05-04 @ 15:25:34
URL: http://imissyouimpregnant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0