Dagens kuriosa

Långvarig alkoholkonsumtion behöver inte bara leda till det gamla vanliga: ett beroende, grym abstinens och balanssvårigheter, utan i värsta (?) fall kan man drabbas av subduralhematom. För alla icke icke-rehabstuderande läsare (dvs. alla utom Marianne) så betyder hematom "blodansammling" och duran är en del i huvudet. (Sub betyder "under" om man ska vara petig.) Man får alltså en blodansamling i huvudet som bara blir större och större och på sikt tvingas hjärnan neråt eftersom hematomet behöver dess plats. Hjärnan pressas då ner i den förlängda (rygg-)märgen som sköter andningen, täpper till och man kan därmed inte längre andas.

En karamell att suga på!
Själv ser jag fram emot fler nya och intressanta lärdomar imorgon!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Kul att lära sig nya saker. Lite sugen blir man ju på att plugga.
Jag får skitont när jag ska kliva upp från soffan/sängen/stolen eller ibland när jag går. Klart man skulle drabbas av det oxå, haha.

2008-01-22 @ 19:31:28
URL: http://perfectbynature.blogg.se
Postat av: Sandra

Brösten läcker ytte pytte genomskinligt. Inte så farligt. Men det är jobbigt på jobbet att böja sig tusen gånger och knappt ta sig upp, haha. Folk måste ju tro jag skitit på mig =)
Har ju fått "antibristningssmörja" av syrran, haha, så vi får se hur det funkar. Mjuk ch go blir man iaf.

2008-01-22 @ 19:42:07
URL: http://perfectbynature.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0