Genus i tanken

M formaterade, efter allt mitt tjat om att ha en "felfri" dator när tentan kommer, om datorns ena hårddisk men ALLT försvann. Duktig som han är så lyckades han få tillbaka det mesta men precis som väntat så försvann ju favoritlistan på internet så jag är dåligt uppdaterad överallt just nu... Och i tidsbrist som jag är så det är ingenting jag tänker ta igen den närmaste tiden!

Bara Open Office installerats klart (4% klart just nu!) ska jag bearbeta seminarieanteckningarna till på måndag och sedan blir det Böle igen. Kanske borde jag inte ha ägnat hela lunch/eftermiddagen igår till shopping men det lät som en bra idé just då... Stövlar, handväska (som rymmer A4) och en halsduk på rea rikare blev jag iaf.
Gillar för det mesta min disponering av att sköta datorarbeten i början av veckorna och bokläsning mot slutet så att vi kan åka till Böle redan på tordsdagarna men just idag känns det lite stressat för jag vill åka men Open office står fortfarande bara på 4% och i Böle finns ju ingen dator.

Var på en underbar föreläsning om genus igår! Jag tror jag har hittat mitt kall. Att jobba förebyggande mot rehabilitering genom att hjälpa företag med genusfrågor, det vore nåt det! Jag vill öka folks medvetenhet i jämställdhetsfrågor men därefter tycker jag att det är upp till var och en att gära sina egna val utefter sin egen vilja och trivsel.

¤  Fick tex höra att inom sjukvården var unga mäns (medelvärden av alla de som mönstrade) blodvärden norm, vilket resulterade i att kvinnor med hjärtinfarktssymtom ansågs friska för att deras värden passade normen. Sedan gick de hem och dog... Idag vet man bättre tack och lov! 

¤  Flickor fostras generellt till att läsa Frida när de är 14 år och killarna fortfarande läser Buster och liknande.

¤ År 1854 kunde ogifta kvinnor över 25 år ansöka hos domstol om att få bli myndiga (!). Några decennier senare var detta möjligt för kvinnor redan när de fyllt 21 år...

¤ År 1927 fick kvinnor börja läsa vid de statliga läroverken.

" Så sent som förra året gick en hel drös med män ut ur Kommunals fackförbund då förbundet gick ut och sade att "i år ska vi satsa på kvinnorna"!

¤ Bland jourmalister/författare och kock/kockerskor är könsblandningen störst, nästan alla andra yrken definieras i folkmun som "manliga" eller "kvinnliga".

Nej nu kan jag inet sitat här längre, då kommer vi aldrig iväg...


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag älskar när du berättar om skolan .. sköönt att få tänka lite! :)

2007-09-20 @ 13:47:44
URL: http://mammasara.blogg.se
Postat av: Stina

Hoppas ni får finväder i Böle i helgen!

2007-09-20 @ 18:30:57
URL: http://stinur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0