Lite kuriosa

Min nuvarande lektor (som det så fint heter när lärare utbildar på universitetsnivå) upplyste oss häromdagen bland annat om att Sverige inte bara är det land i världen som har högst sjukskrivningssiffror utan att Jämtland specifikt är det län där sjukskrivningar bland gravida är som högst. Kvantitativ forskning men jag saknar siffror... För kännedom har vi också Sveriges lägsta dödlighet bland svädbarn och lektorn hade en tanke på att undersöka vidare om detta hänger samman (att mammorna i större utsträckning är hemma och vilar under graviditeten och därför får "friskare" barn) och det tycker jag låter väl värt att forskas i! Ett underbart aggrument för att få vara hemma och vila när man behöver det som mest eller bara en tillfällighet...

För övrigt har jag tagit mig igenom ännu ett kapitel i boken om "Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder". Den är lång, invecklad och tråkig - även om kursen jag läser och som innehållet i boken är en stor del av känns intressant. Lyckligtvis sade lektorn att det som det pratats om på föreläsningarna nog räcker för att bli godkänd så jag tänker inte lägga mer energi på just den boken än att ta mig igenom den och repetera det jag tycker att jag känner igen.

3 veckor kvar till tentan idag. Första salstentan, än så länge känns det lugnt. Problemet ligger i att vi dagarna innan tentan ska börja med nästa kursmoment och få en ny mängd information att blanda ihop den gamla med... men det ska nog gå på något sätt. Jag har ingen lust att tenta om den 20:e december nu när jag nästan säkert vet att Klara kommer hem till jul, så jag ska ge gärnet! Med start på måndag... för snart kommer Stina och Arvid och hälsar på och det var evigheter sedan! Mattias har åkt iväg till en kompis och kunde inte minnas när han träffade någon utan att han hade Mio vid sin sida senast. Som jag hade det förra året alltså så jag vet mycket väl hur mycket lite egentid kan var värt!

Lilla familjen spenderade förmiddagen på stan för att kompletera halloweenkostymerna och jag hittade till sist ett par hängslen... Sedan blev det jättegod lunch på Shanghai wook! Har nu bestämt att vi åker till Böle imorgon förmiddag istället för idag. Min idé för vad är väl en bäddsoffa med extramadrass uppepå i ett hus med bara kallvatten mot en dubbelsäng med resårbotten och fri tillgång på varmvatten ur ett duschmunstycke med snudd på för bra tryck...!?

Kommentarer
Postat av: Carro

Vad tråkigt att jag inte visste ni skulle ses för då hade vi oxå kommit idag)= å jag tänker oxå att många gravida kanske är sjukskrivna för f-kassan godkänner det här, i storstäderna är dom ju jättehårda.

2007-10-26 @ 20:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0